BORÅS VÄXER 26 MAJ

Vi samlade 95 engagerade deltagare för att utforska framtidens Borås när Borås Växer bjöd in till stadsvandring i stationsområdet.

Under vandringen rörde vi oss genom både välkända och mer dolda miljöer som står inför en omfattande omvandling i takt med utvecklingen av det nya stationsområdet och järnvägsstråket. Vi tog del av skisser och resonemang kring hur området kan utvecklas. Vidare längs med Viskans park mot Norrby lyftes både pågående projekt och platsens historia, med fokus på hur vi skapar utrymme för lek, möten, rekreation och ett levande stadsliv.

En viktig del i arbetet är att knyta ihop staden, inte minst kopplingen mellan Norrby och stadskärnan, där både platserna och mellanrummen spelar en avgörande roll.

Vandringen avslutades i bergrummet där en fysisk stadsmodell, framtagen för att pröva olika vägval och visualisera hur framtida strukturer kan växa fram, hjälpte oss att utforska den stora frågan: ”var vill vi att människor möts?”.

Med ett av Sveriges största pendelstråk i sikte står Borås inför stora möjligheter. Nu tar vi med oss dagens insikter vidare in i höstens workshop, där nästa steg i utvecklingen av framtidens Borås tar form.

Borås Växer är ett dialogforum kring Borås stadsutveckling och arrangeras i samverkan mellan Borås Stad, Borås Näringliv och Högskolan i Borås (”Trippelskapet”). Borås & Co arrangerar och administerar forumet som funnits sedan 2016.